Software

In deze blog lees je alles over call tracking: wat is call tracking, hoe werkt call tracking, voor wie is call tracking interessant en van welke call tracking software kun je gebruik maken.

Wat is call tracking?

Telefonische conversies worden meetbaar gemaakt door middel van call tracking. Dit betekent dat je inzicht krijgt in het aantal telefoontjes dat je ontvangt en via welke kanalen en campagnes dit loopt. Deze zogenaamde touch points, de interactiemomenten met jouw bedrijf, zijn belangrijk voor het aankoopproces. Het maakt onderdeel uit van jouw sales funnel. Call tracking wordt vaak gebruikt in relatie tot Google Advertising. 

Hoe werkt call tracking?

Om gebruik te maken van call tracking, meld je je aan bij een partij die deze dienst aanbiedt. Als je je hebt aangemeld bij een partij, voeg je een stukje code toe op de pagina waar je call tracking wil gebruiken. Vaak gebeurt dit met Google Tag Manager. Wanneer een bezoeker op deze pagina terecht komt, zien ze een telefoonnummer staan. Dit is niet het telefoonnummer van jouw bedrijf, maar een doorschakelnummer. Als de bezoeker dat nummer belt, komen ze dus wel gewoon bij jou uit. Dit telefoontje wordt dan meetbaar gemaakt. 

In de software tool kun je vervolgens ook aangeven welke actie er uit het telefoontje er is gekomen, bijvoorbeeld een lead of een sale en welke waarde hier aan hangt. 

Voor wie is call tracking interessant? 

Call tracking is vooral interessant voor bedrijven die duurdere producten verkopen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die vloeren of bedden verkopen. De klant heeft hierover een vraag en neemt telefonisch contact op. Vaak gaat het ook om het bieden van maatwerk. Daarnaast is het gebruiken van call tracking ook interessant voor B2B (business-to-business) bedrijven. In deze branche vindt er nog vaak telefonisch contact plaats. Het gaat vaak om het bieden van maatwerk of het leveren van services. 

Welke software kun je gebruiken? 

Een van de bekendste call tracking bedrijven in Nederland is AdCalls. Adcalls biedt vier diensten aan:

  1. Dynamische call tracking
  2. Offsite call tracking
  3. Form tracking
  4. Strategische consultancy 

Adcalls is de laatste 4 jaar verkozen tot beste Analytics en Optimalisatie software. 

Ook het Nederlandse bedrijf Qooqie biedt een call tracking tool voor betere marketing inzichten. Je kunt gebruiken maken van een gratis demo

Deel