Boeken

In deze blog lees je hoe je de basisprincipes van Cialdini inzet voor jouw online marketing.

Wie is Cialdini?

Robert Cialdini is een Amerikaanse oud-hoogleraar psychologie en marketing. Hij werd in 1984 bekend met zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion. In het boek legt Cialdini uit dat de beïnvloeding van mensen psychologie is. Waarom doen we iets, of waarom vinden we iets leuk. Het boek laat zien dat er verschillende manieren zijn die je kunt toepassen om anderen te beïnvloeden.

De 7 basisprincipes

De basisprincipes van Cialdini kun jij inzetten voor jouw online marketing. Een ideale website voldoet aan alle verleidingsprincipes van Cialdini. We leggen de 7 basisprincipes verder aan je uit.

1. Autoriteit

In het basisprincipe van autoriteit gaat het met name om het hebben van een expertise binnen een bepaald vakgebied. Van iemand die we bestempelen als expert, nemen we veel aan. Denk eens aan een dokter of tandarts, we trekken niet snel in twijfel wat zij zeggen. Zo werkt dat ook in de wereld van (online) marketing. Iemand met een expert-status, ofwel iemand met autoriteit, geloven we. We gaan er vanuit dat klopt wat diegene zegt. We noemen deze mensen ook wel rolmodellen.

Jij kunt jouw expertise extra benadrukken op jouw website. Zo ben je meer geloofwaardig en zullen klanten eerder een product of dienst van je kopen, want ‘hij of zij zal wel weten wat het beste is’. Je kunt bijvoorbeeld ook het woord ‘expert’ gebruiken in je LinkedIn titel.

2. Commitment en consistentie

Mensen zijn van nature geneigd consistent te blijven. Dat is vaak maar goed ook. Als ze eenmaal ‘ja’ tegen iets hebben gezegd, is het moeilijk daar weer ‘nee’ van te maken. Dit heeft ook te maken met onze normen en waarden. Je bent dan eenmaal een commitment aangegaan en voelt de druk en verplichting om dit zo te blijven doen.

3. Schaarste

Als we het gevoel hebben dat een product of dienst schaars is, zijn we sneller geneigd het te kopen. Denk maar eens de economielessen over vraag en aanbod. We zien veel voorbeelden van schaarste online. Denk maar eens aan de meldingen op booking.com ‘Nog maar 1 kamer beschikbaar’. Of denk eens aan het begin van de corona-periode, toen iedereen als een malle wc-papier ging inslaan. En hoe vaak zien we wel niet ‘OP=OP’ voorbij komen?

Je kunt het fenomeen schaarste zelf ook toepassen op je website. Heb je een webshop? Laat dan zien hoeveel producten er nog beschikbaar zijn. Bied je een dienst aan? Geef aan dat het alleen vandaag nog beschikbaar is. Zo ontwikkeling je urgentie bij de koper en zullen zij eerder geneigd zijn het product of de dienst aan te schaffen. Je kunt dit bijvoorbeeld toepassen met e-mailmarketing.

4. Sociale bewijskracht

We zijn geneigd te kijken wat anderen ergens van vinden. Veel mensen lezen dan ook recensies en reviews voordat ze een product aanschaffen. Als het product een goede score heeft, zijn we sneller geneigd het te kopen. We zijn daar simpelweg gevoelig voor.

Breng jij zelf een nieuw product of dienst op de markt? Vraag een aantal mensen die dicht bij je staan of veel affiniteit met het onderwerp hebben, het product of de dienst te testen en om een recensie achter te laten. In de online wereld wordt dit ook wel eens een testimonial genoemd. Je kunt ook benoemen hoeveel mensen jouw dienst of product al hebben gekocht. Dat doet iets met je betrouwbaarheid. Als je e-book al 100x gedownload is, dan zal hij wel goed zijn. Door gebruik te maken van deze slimme trucjes kun jij jouw potentiele klant beïnvloeden.

5. Sympathie

Het is belangrijk om aardig gevonden te worden. Mensen kopen eerder iets van iemand die ze mogen of waar ze zichzelf mee kunnen identificeren. Het is vaak makkelijker voor mensen met een goed en aantrekkelijk uiterlijk om anderen te overtuigen.

Zorg ervoor dat jouw website er goed en aantrekkelijk uit ziet. Hoe dat dan precies is, is afhankelijk van je doelgroep. Zorg dat je goed in beeld hebt wie je doelgroep is en stem je website daar op af.

6. Eenheid

Dit basisprincipe werd later door Cialdini toegevoegd. Hij noemt het principe ‘unity’, ofwel eenheid. Dit basisprincipe gaat over de identiteit tussen mensen. We zijn sneller geneigd iets over te nemen van iemand die op ons lijkt, of waar we ons mee identificeren.

In de praktijk zien we dit vaak terug in de vorm van een community. Kies voor onderwerpen waarin anderen zich herkennen.

7. Wederkerigheid

Wederkerigheid is het principe dat je iets geeft en daar iets terug voor verwacht. Dit principe krijgen krijgen we als van jongs af aan mee. Als je jarig bent, krijg je cadeautjes. Als iemand anders jarig is, geef je cadeautjes.

Wat we vaak zien is dat online ondernemers eerst een product gratis weggeven. Dat noemen we ook wel ‘sampling’. De kans is groot dat de klant daarna een betaald product van je koopt. Dat noemen we wederkerigheid.

De basisprincipes van Cialdini in jouw online marketing strategie

Je hebt hierboven kunnen lezen wat de 7 basisprincipes van Cialdini zijn. We hebben gezien dat psychologie een belangrijke rol speelt in de beïnvloeding van mensen. Door gebruik te maken van deze principes in jouw online marketing strategie, kun jij jouw klanten beïnvloeden.

Meer weten over psychologie en online marketing? Lees in deze blog hoe je het MBTI-model in kunt zetten voor jouw online marketing.

Deze pagina bevat affiliate links. Dit betekent dat wij een kleine fee krijgen over de producten die jij via ons aanschaft. Jij betaalt niets extra’s.  

 

Deel