Begrippen

Welke online marketing begrippen jij moet kennen

Binnen online marketing kom je ontzettend veel begrippen tegen. Sommige spreken voor zich, maar anderen doen je wenkbrauwen fronsen. Hieronder leggen wij de begrippen van A tot Z uit. Sla dit rijtje op zodat je altijd weet wat de begrippen betekent!

A – Adwords

Ook wel Google Adwords genoemd. Door middel van advertenties gebaseerd op zoekwoorden kan een adverteerder zijn advertentie laten vertonen. Hiervoor betaalt hij een bepaalde prijs per klik.  

B – Backlinks

Een verwijzing van een externe website naar jouw website noemen we een backlink. De kwaliteit van deze backlink bepaalt de relevantie en heeft invloed op het aantal bezoekers dat naar jouw website doorklikt. 

C – Conversie optimalisatie

Je kunt dit zien als de opbrengsten die je uit je bezoekers haalt. Heb je veel bezoekers maar gaan maar weinig bezoekers over tot koop? Doe dan iets aan je conversie optimalisatie. Je zult het ook vaak horen in de afkorting CRO. 

D – Dwell time

Dit is de tijd die een bezoeker doorbrengt op je website, ofwel de gemiddelde sessieduur. Je wilt natuurlijk dat dit zo lang mogelijk is. Door je website zo optimaal mogelijk te maken, houdt je bezoekers langer op je website. 

E – E-commerce

De E staat voor electronic, dus eigenlijk: electronic-commerce. Met e-commerce wordt het handelsverkeer op internet bedoeld. Vaak wordt dan gedacht aan handelsverkeer tussen bedrijf en particulier (B2B), maar wanneer jij bijvoorbeeld iets via Marktplaats verkoopt gaat het om handel tussen twee particulieren (C2C). 

F – Funnel

Een funnel is een trechter die bezoekers door je website leidt tot zij een aankoop doen. Zie het als de route die een bezoeker aflegt om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. 

Funnel

Wat is een funnel?

G – Google

Google. Je kunt er niet omheen. De meest gebruikte zoekmachine ter wereld en waarschijnlijk bekend bij 100% van de wereldbevolking. Google heeft veel verschillende tools die je in kunt zetten voor Online Marketing. Bijvoorbeeld Google Analytics, Google Tag Manager en Google Ads.  

H – H1, H2, H3

De H staat voor Heading Tags. Deze gebruik je voor de titels in je blog, maar we zien ze ook in boeken, tijdschriften en kranten. Het biedt inzicht in de opbouw van je tekst en verbetert daarmee de leesbaarheid. Je kunt werken met verschillende groottes, lettertypen en kleuren. Het gebruik van de Heading Tags wordt erg gewaardeerd door Google, ga er dus zeker mee aan de slag als je een blog hebt. 

I – Inbound marketing 

Inbound Marketing wil zeggen dat je rekening houdt met de persoonlijke wensen van je klanten. Het gebruik van relevante en adequate content versterkt Inbound Marketing. Het tegenovergestelde van Inbound Marketing is Outbound Marketing. Outbound Marketing is gericht op het bereiken van grotere groepen en is vaak wat meer onpersoonlijk. Deze vorm van marketing werd vroeger vaak gebruikt. Tegenwoordig ligt de focus meer op Inbound Marketing. 

J – JavaScript

Javascript is een bekende programmeertaal en wordt vaak gebruikt om websites dynamisch en interactief te maken. Als de bezoeker een menu uitrolt, wordt hiervoor JavaScript gebruikt. 

K – Keywordonderzoek

Het doen van keyword-onderzoek, ook wel zoekwoordenonderzoek, is erg belangrijk. Door dit te doen weet je welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken en op welke zoekwoorden jij dus zichtbaar wilt zijn. Als je deze zoekwoorden toepast in je webteksten, verhoog je de kans dat je gevonden wordt en dat bezoekers naar jouw website komen. Er zijn diverse tools die je kunt inzetten om je zoekwoordenonderzoek te doen. 

L – Linkbuilding

Als je aan linkbuilding doet, dan ben je actief bezig met het vergaren van links van andere website naar jouw website. Zo verbetert je positie in Google. Linkbuilden doe je met als doel meer bezoekers naar je website te trekken. 

M – Meta description 

De korte website-omschrijving die je ziet wanneer je iets in Google zoekt, noem je een meta description (of meta-omschrijving in het Nederlands). Zorg dat je omschrijving zo goed mogelijk overeenkomt met dat waar je website over gaat. 

N – Niche

Een niche is een specifieke sector waar je producten of diensten verkoopt. Het wordt ook wel eens een ‘gaatje in de markt’ genoemd. Er bestaan al honderden niche-webshops, maar toch zijn mensen nog steeds op zoek naar afgebakende sectoren waar je door de juiste tactiek toe te passen de juiste klanten weet te trekken. Wist je dat CoolBlue ook ooit begonnen is met allerlei niche-webshopjes? 

O – Opt-in

Verificatie dat je akkoord gaat dat je in de maillijst wordt opgenomen, noem je een opt-in. Door dit toe te passen groeit je klantenbestand en kun je door middel van e-mailmarketing jouw klanten binnen halen en zorgen voor extra verkopen!

P – Permalink

Een permanente link, gemakkelijk gezegd een permalink, is een link naar een pagina op je website. Zorg er voor dat je je permalinks aanpast en een duidelijke titel geeft, zodat bezoekers weten waar ze terecht komen. Gebruik woorden waarop je gevonden wilt worden en zorg voor streepjes tussen de woorden zodat het makkelijk leesbaar is.

Wat is een permalink?

Wat is een permalink?

Q- Quickscan

Loopt je website niet helemaal lekker? Voer een quickscan uit, of laat deze uitvoeren door een gespecialiseerd bureau. Een quickscan is een controle van je website waarbij verbeterpunten in kaart worden gebracht. 

R – Return on Investment

De Return on Investment (ROI) is de geldsom die je uit je investering haalt. Vaak is dit uitgedrukt in een percentage. Je kunt dit zelf makkelijk berekenen door de opbrengst te delen door de investering. Is dit een percentage boven de 100%? Dan heb je geld verdient! Als je verlies lijdt, dan is het percentage lager dan 100%. 

S – Shorttail-zoekwoorden

Shorttail-zoekwoorden bestaan uit één of twee woorden. Het zijn vaak algemene termen en daardoor niet zo specifiek, bijvoorbeeld ‘fiets kopen’. Daarentegen zijn longtail-zoekwoorden vaak veel specifieker en dit is dan ook relevanter voor adverteerders, omdat bezoekers dan vaak specifiek op zoek zijn naar een product of dienst. Een voorbeeld: ‘elektrische damesfiets kopen Nieuwegein’. 

T – Titletag

Titletags zijn de titels die je gebruikt voor een pagina. Het is de titel die iedereen ziet. Zorg er voor dat deze titel duidelijk weergeeft wat de bezoeker op de pagina kan vinden. Een voorbeeld: wanneer je met je muis over een afbeelding gaat, zie je een link (koppeling). Zorg dat deze titel dus ook SEO-gerelateerd is, zodat jij makkelijker vindbaar bent. 

U – URL

URL staat voor Uniform Resource Locator. Hiermee bedoelen we het adres van een website, zowel de domeinnaam als het pad op de server. 

V – Views

Een view, ofwel een vertoning, is een zichtbaar resultaat voor de gebruiker in Google of andere zoekmachine. Deze term wordt vaak gebruikt in relatie tot video’s. Op bijvoorbeeld YouTube en Facebook zie je hoe vaak een video bekeken is. Het is nuttig om de statistieken bij te houden en te checken of jij je doelgroep op deze manier bereikt. 

W – Webshop

Een webshop is een winkel, maar dan online. Er zijn inmiddels duizenden webshops online te vinden. Alle websites waar jij iets kunt kopen, is een webshop. Door het gebruik van online marketing kun jij jouw webshop laten groeien. Weten hoe je dit doet? Lees dit boek. 

X – XML

XML betekent Extensible Markup Language. Het is een standaardopmaak die ervoor zorgt dat informatie op een makkelijke manier kan worden aangeboden. XML wordt ook gebruikt in het mergingcentre voor Google Shopping. 

Y – YouTube Advertising

Het is mogelijk om via YouTube geld te verdienen. Dit doe je door het gebruik van YouTube Advertising. We kennen allemaal de reclames op YouTube. Dit zijn advertenties waarmee bedrijven kijkers proberen te overtuigen om een product/dienst aan te schaffen. Hoe meer views je hebt, hoe meer je kunt verdienen met YouTube. 

Z – Zoekmachine-optimalisatie

In het Engels ook beter bekend als Search Engine Optimization (SEO). Door optimaal gebruik te maken van SEO, ben jij beter vindbaar. Er is op internet genoeg informatie te vinden hoe jij dit kunt doen. Wil je nou echt snel aan de slag? Koop dan het boek ‘Doelgerichte SEO’ of ga aan de slag met de Online SEO Training

Lees hier welke boeken wij nog meer aanraden

Dit waren volgens ons de belangrijke begrippen binnen de online marketing. Er zijn natuurlijk nog veel meer begrippen. Naast begrippen kom je ook veel afkortingen tegen. Lees hier wat de belangrijkste afkortingen zijn binnen de online marketing.

Hou de blog in de gaten en leer meer over online marketing!

Deze pagina bevat affiliate links. Dit betekent dat wij een kleine fee krijgen over de producten die jij via ons aanschaft. Jij betaalt niets extra’s.  

Deel