Cursussen Software

Marketing automation, daar kun jij geld en tijd mee besparen. Lees hieronder welke tips wij voor jou hebben.

Bespaar tijd met marketing automation

Als (online) ondernemer heb je veel ballen in de lucht te houden: de operationele werkzaamheden binnen je bedrijf, de administratie en alle marketingactiviteiten. Logisch dat je het een en ander laat uitbesteden, maar als (zelfstandig) ondernemer heb je natuurlijk geen eindeloos budget. Daarom is het, zeker in de beginjaren, belangrijk dat je bepaalde zaken zelf oppakt. Dat wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk doen. Daar helpen wij je graag mee door een aantal tips te geven op het gebied van marketing automation

Wat is marketing automation

Marketing automation, software automation of automation marketing. Verschillende termen waar je misschien al ooit van gehoord hebt, maar zelf nog niet hebt toegepast. Kort door de bocht betekent het dat je door middel van de juiste software bepaalde taken uitbesteedt. Dat kan je boekhoudproces automatiseren zijn tot leads verzamelen en hen automatisch voorzien van de juiste boodschap. We geven je graag wat tips hoe je je marketing automation aanpakt. 

Tip 1: Bepaal vooraf wat je wilt automatiseren

Automatiseren heeft als doel dat het je tijd bespaart. Breng dus eerst in kaart waar je in je processen je veel tijd mee kwijt bent. Op die manier ben je niet aan het ‘automatiseren om te automatiseren’, maar ga je doelgericht te werk. Zoek er vervolgens de juiste softwaretools bij. 

Tip 2: Doe onderzoek naar de juiste softwaretools

Je kunt je administratie op een verfrommeld papiertje bijhouden, maar dit is natuurlijk erg foutgevoelig. Investeer liever een paar tientjes in de juiste software tools, want tijd is natuurlijk ook geld. Pandadoc is bijvoorbeeld een gemakkelijke tool om offertes in op te maken, automatisch facturen te versturen, online handtekeningen te ontvangen en direct betalingsverzoeken te doen. 

Tip 3: Kijk hoe de experts en concurrenten het doen

Je hoeft natuurlijk het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk daarom bij je concurrenten hoe zij het doen. Welke programma’s gebruiken zij en hoe zorg jij ervoor dat jij dit ook onder de knie krijgt? Bepaal vooraf userstories (welk probleem moet het oplossen en welke activiteiten moet wil je automatiseren) en leg je vragen voor aan verschillende experts. Vergelijk de verschillende softwaretools en kijk niet alleen naar de prijs van het product. Onderaan de streep kan een bepaalde tool veel meer opleveren die misschien in aanschaf iets duurder is. Focus dus op de lange termijn en vraag een proefperiode aan om de software uit te proberen. 

Tip 4: Automatiseer je marketinguitingen

Marketing automation gaat, zoals de naam al verraadt, over het automatiseren van je marketing. Er zijn verschillende tools die daar ideaal voor zijn. Hier lees je onze favorieten:

ActiveCampaign

Je blog of website begint verkeer te genereren via kanalen zoals SEO, SEA en e-mailmarketing. Lekker! Maar wanneer ze vervolgens jouw e-book downloaden of een contactaanvraag via een formulier op je website doen, zit jij iedereen handmatig terug te mailen. Of je stuurt de maandelijkse nieuwsbrief via je eigen e-mailadres met iedereen in de BCC. Hartstikke zonde! ActiveCampaign is je redding. Je kan met dit programma gemakkelijk e-mailflows voor je site maken. Iemand download jouw e-book en ze ontvangen automatisch een mailtje met het e-book toegestuurd. Je kan Piet, Anja of Karin persoonlijk begroeten in de mail. ActiveCampaign kan je twee weken gratis proberen

Zapier 

Zapier is wat mij betreft de heilige graal onder de marketing automation tools. Je verbindt gemakkelijk honderden apps en softwaretools met elkaar en laat ze zo met elkaar communiceren. Een nieuw bericht op je site geplaatst waar je nieuwsbrieflezers vanaf moeten weten? Zodra jij op ‘publiceren’ hebt geklikt, ontvangen zij een mailtje. Jouw Facebook leads automatisch importeren in Zapier zodat je al je contacten in een programma hebt staan? Ook geen probleem. 

Meer weten over dit soort softwaretools? Via de website van Get the lead download je gratis een whitepaper over de verschillende software tools in combinatie met marketing automation. Er wordt precies uitgelegd hoe ze jou verder helpen en alle programma’s, zijn gratis, hebben een gratis versie OF gratis proefperiode. 

Download de whitepaper

Zelf aan de slag met marketing automation

Klaar om de volgende stap te nemen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan is de cursus ‘automatiseren zonder programmeren’ jou op het lijf geschreven. In drie uur (tijd die je na volgen van de cursus met gemak terugverdient!) leer je alle kneepjes op het gebied van marketing automation en het besparen van tijd. Via deze link kan je de cursus aanschaffen en houd je levenslang toegang. Regelmatig worden er nieuwe modules toegevoegd, zodat jij op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen. 

Twijfel je nog? Volg dan eerst de proefles op de cursuspagina en raak overtuigd! 

Bekijk hier de cursus

Marketing Automation

Deze pagina bevat affiliate links. Dit betekent dat wij een kleine fee krijgen over de producten die jij via ons aanschaft. Jij betaalt niets extra’s.

Deel