Software

Hoe werkt Google Search Console? En wat is het eigenlijk? Wij leggen het aan je uit.

Wat is Google Search Console?

In Google Search Console kun je zien hoe jouw website presteert. Het is een handige tool die gegevens over jouw website toont. Bijvoorbeeld hoeveel klikken er zijn geweest en wat de gemiddelde positie van je blogs is. Je kunt ook zien waar verbeteringen nodig zijn en eventuele fouten opsporen. Kan een pagina bijvoorbeeld niet goed weergegeven worden in de mobiele versie? Dan geeft Google Search Console dit aan. Een handige tool dus om regelmatig te checken.

Google Search Console koppelen

Heb je Google Search Console nog niet gekoppeld aan jouw pagina? Doe dit dan meteen! Zo zorg je ervoor dat jouw content wordt geïndexeerd door Google en daardoor sneller vindbaar is. Koppel Google Search Console door naar deze webpagina te gaan en daar je websitedomein in te vullen bij de optie URL-voorvoegsel. Zorg ervoor dat je je hele domeinnaam invult, dus: https://www.naamwebsite.nl. Klik op doorgaan en vervolgens krijg je verschillende opties om je account te verifiëren. Kies voor de optie die jij het makkelijkste vindt. Kom je er niet aan uit? Vraag een expert met je mee te kijken.

Wat kun je allemaal met Google Search Console?

Oke, nu weten we wat Google Search Console is en hoe je dit kunt koppelen, maar hoe werkt Google Search Console dan precies? Links op de pagina vind je het menu van Search Console. Daar vind je onder andere de volgende punten die we verder toe zullen lichten.

Prestaties checken

Check je prestaties! Je krijgt hier een fijn overzicht van het aantal klikken, het aantal vertoningen, het gemiddelde klikpercentage (CTR) en de gemiddelde positie voor je website in de zoekresultaten. Je kunt zelf instellen over welke periode je deze gegevens wilt zien. Klik op de blokken om zo de cijfers in de grafiek te tonen. Zo kun je ook zien of je het beter doet of dat er nog werk aan de winkel is.

Als je naar beneden scrolt, kun je deze prestaties verder verfijnen. Zo kun je bijvoorbeeld op zoekopdrachtniveau en paginaniveau zien hoe veel kliks er zijn geweest en wat de gemiddelde positie van de pagina is. Ook kun je zien uit welke landen je bezoekers komen, van welke apparaten zij gebruik maken, wat de zoekopmaak is en op wat de precieze cijfers zijn op specifieke dagen in de door jouw ingestelde periode.

URL-inspecties doen

Wanneer je in het menu klikt op ‘URL-inspectie’, wordt de zoekbalk bovenaan de pagina geactiveerd. Typ daar de pagina in van jouw website die je wel inspecteren. Je krijgt dan te zien of de pagina is geïndexeerd in Google. Dat wil zeggen dat de pagina zichtbaar is in Google. Is jouw pagina nog niet geïndexeerd? Vraag dit dan handmatig aan door te klikken op ‘Indexering aanvragen’.

Sitemaps toevoegen

Onder ‘Sitemaps’ kun je nieuwe sitemaps toevoegen en zien welke sitemaps er al bestaan voor jouw website. Een sitemap is een overzicht van jouw website met daarin alle URL’s. Deze zie je vaak onderaan een webpagina staan.

Mobiele bruikbaarheid checken

Vaak vergeten we te checken of onze website er op een telefoon ook goed uit ziet. Door in Google Search Console de mobiele bruikbaarheid te checken, zien we of er fouten zijn. En als er fouten zijn, wordt ook aangegeven wat de fout dan is. Bijvoorbeeld of de tekst te klein is om te lezen of dat de content breder is dan het scherm. Door deze tool regelmatig te checken, zorg je voor een foutvrije mobiele versie van jouw website.

Zien welke websites naar jouw website linken

Wanneer je een beetje naar beneden scrolt, komt de optie ‘Links’ in beeld. Wanneer je daar op klikt, krijg je een overzicht te zien van externe en interne links naar en op jouw pagina. Zo zie je dus welke websites naar jouw website linken en hoe vaak, maar je ziet ook hoe vaak interne links zijn gebruikt. Linkbuilding is een belangrijk proces om je SEO-score te verbeteren. Je leest er meer over in deze blog.

 

Deel