Begrippen Boeken

In deze blog vertellen we je meer over MBTI en online marketing. We willen het liefst zo veel mogelijk bezoekers op onze website die zo veel mogelijk kopen. Wie zijn deze bezoekers eigenlijk? Het is belangrijk dat jij je bezoekers kent. Een middel om daar achter te komen, is door gebruik te maken van het MBTI-model. 

Het MBTI-model

Het MBTI-model, wat staat voor Myer-Briggs Type Indicator, is een model dat voorkeuren in gedrag toont. Door middel van een vragenlijst kom je erachter welke persoonlijkheidstypen jij hebt. Dit wordt vaak toegepast voor persoonlijke ontwikkeling en bijvoorbeeld om te kijken of iemand binnen een team past.  

Je kunt dit model echter ook toepassen op marketing. Dit doe je door je websitebezoekers te verdelen in vier verschillende groepen. 

Persoonlijkheidskenmerken en persoonlijkheidstypen

Het model toetst het gedrag aan de hand van 4 persoonlijkheidskenmerken. Elk persoonlijkheidskenmerk heeft 2 dimensies. Dit zijn: 

  1. Extrovert – Introvert
  2. Observatie – intuïtie
  3. Denken – voelen
  4. Oordelen – waarnemen

Op basis van deze natuurlijke voorkeuren worden 16 persoonlijkheidstypen vastgesteld. Wil je hier meer over weten? Lees dan het MBTI boek ‘Welk type bent u?‘. 

Vier verschillende type bezoekers 

Je kunt het MBTI-model ook toepassen op marketing. Dit werd onder andere gedaan door Roy Williams. In het boek ‘The Wizard of Adslegt hij uit hoe je dit doet. Hij heeft de 16 persoonlijkheidstypen ondergebracht in 4 type websitebezoekers. Dit zijn:

1. De competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker is iemand die altijd op zoek is naar de beste deal. Deze bezoeker vergelijkt en scant veel. Als je indruk wilt maken op deze bezoeker, zorg dan dat je aanbod duidelijk in beeld staat en dat je de beste deal aanbiedt.

2. De spontane bezoeker

De spontane bezoeker is iemand die niet per se concreet naar iets op zoek is, maar iets koopt op basis van gevoel en emotie. De bezoeker ziet iets leuks en koopt het. Zorg dat het bestelproces eenvoudig en snel te doorlopen is, dan is de spontane bezoeker bij jou aan het juiste adres. 

3. De methodische bezoeker

De methodische bezoeker is iemand die goed onderzoek doet voordat hij over gaat tot koop. Alle feiten en details worden op een rijtje gezet en alles wordt goed overwogen. Zorg dat je uitgebreide informatie op je website hebt staan en overtuig daarmee de methodische bezoeker. 

4. De humanistische bezoeker

De humanistische bezoeker is vaak een trouwe en loyale koper. Deze bezoeker biedt veel waarde aan reviews en koopt op basis van emotie. Om deze bezoeker om te toveren tot klant, moet je ervoor zorgen dat je website persoonlijk is en er veel informatie te vinden is. 

Gebruik MBTI voor jouw (online) marketing

Het is dus niet alleen belangrijk dat jouw website er mooi of modern uitziet, maar ook dat het aansluit bij de wensen van jouw doelgroep. Dit zal leiden tot meer conversies. Hou het gedrag van jouw bezoekers in de gaten en pas hier eventueel dingen op aan. 

Geïnteresseerd in meer artikelen over online marketing en psychologie? Lees dan ook de blog ‘Gebruik de basisprincipes van Cialdini voor jouw online marketing‘ eens.

Deze pagina bevat affiliate links. Dit betekent dat wij een kleine fee krijgen over de producten die jij via ons aanschaft. Jij betaalt niets extra.  

Deel