Software

In deze blog bespreken we 5 zoekwoordenonderzoek tools. Er zijn betaalde tools, maar ook gratis versies. Lees snel verder!

Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Een zoekwoordenonderzoek dient als basis voor de SEO van je website. Zonder het gebruik van de juiste woorden ben je niet (goed) vindbaar. Zorg er voor dat je zo specifiek mogelijke zoekwoorden gebruikt en let ook op concurrentie. ‘Hoe doe ik dit dan?’ hoor ik je denken. Er zijn een heleboel tools die je hierbij kunnen helpen. Lees snel verder! 

Ken jij het verschil tussen Shorttail-zoekwoorden en Longtail-zoekwoorden? 

    • Shorttail-zoekwoorden: zoekopdrachten die bestaan uit slechts één of twee woorden. Deze omschrijvingen zijn vaak erg algemeen en je zult minder makkelijk scoren.
    • Longtail-zoekwoorden: zoekopdrachten die bestaan uit meerdere zoekwoorden, meestal 3 tot 6 woorden. Deze omschrijvingen zijn vaak veel specifieker waardoor jij de juiste klanten aantrekt. 

Zoekwoordenonderzoek tools

Omdat het bedenken van de juiste zoekwoorden niet altijd gemakkelijk is, kun je gebruik maken van zoekwoordenonderzoek tools. Hieronder leggen we een aantal tools verder aan je uit:

Keyword Planner van Google Adwords

Dit is de bekendste tool – namelijk van Google zelf. Zoals je in de naam ziet is deze tool vooral bedoeld voor zoekwoordonderzoek voor advertenties, maar kun je deze ook voor SEO inzetten. Je kunt de Keywoord Planner gratis gebruiken via je Google account.  

Übersuggest

Übersuggest is ontwikkeld door Neil Patel. Ook de tool van Übersuggest kun je gratis gebruiken, je moet wel even inloggen met Google. De tools heeft een hoog gebruikersgemak en doet een hele hoop suggesties. Ook krijg je informatie over de concurrentie en worden de resultaten in het Nederlands getoond. Erg handig!

KWFinder

KWFinder heeft zowel een gratis als betaalde variant. Deze tool werkt uitermate handig, snel en is volledig. Met de betaalde variant krijg je ook toegang tot andere handige SEO-proramma’s. 

Test hier gelijk jouw zoekwoord!

Semrush 

Een andere veel gebruikte tool is Semrush – meer dan vijf miljoen gebruikers zelfs. Aan het gebruik van Semrush zit wel een prijskaartje vast en je kunt kiezen tussen verschillende niveaus (Pro, Guru of Business). Nieuwsgierig naar het gebruik van deze tool maar wil je niet gelijk betalen? Hier kun je Semrush 7 dagen gratis proberen.

 

Mergewords

Ben je op zoek naar longtail-zoekwoordcombinaties? Dan is Mergewords handig om te gebruiken. Met deze tool kun je verschillende zoekwoorden combineren. Ga gelijk aan de slag!

Dit waren de vijf zoekwoordenonderzoek tools die wij aanraden om te gebruiken. Wil je meer leren over online marketing? Lees dan ook de andere artikelen op onze blog.

Deze pagina bevat affiliatelinks. Dit betekent dat wij een kleine fee krijgen over de producten die jij via ons aanschaft. Jij betaalt niets extra’s.

Deel